Thon Hotel


Okej, länge sen jag uppdaterade nu (ja, det är jag Angelica som skriver eftersom Gordon inte tycker det här är intressant)

Skolan flöt faktiskt på riktigt bra tillslut även om det var tufft. Så tillslut blev det 21 mvg, 3 vg och 3 g. Jag är nöjd! Men sista skolveckan var sjukt tuff då vi sov hos Bella några nätter, skulle planera Norge osv osv. Så det var riktigt jävla skönt när fredagen kom och studenten var där!

Då var det upp tidigt som sjutton , få skjuts in till stan där det blev en baguette från statoil och Emelie fixade mitt hår. (Tack!) Sedan till Bella för att byta om sen champangefrukost. Jag tog champangen istället för frukosten samt några drinkar, men det gick förvånansvärt bra ändå ;) Sen kyrkan innan skolan för betyg och kramar. Efter det var det skrinda vilket var en av de häftigaste grejer jag gjort! Efter det så var det studenttåg innan det bar iväg till Lotsen. Många underbara människor kom, närmare bestämt 28 stycken. "Salladsbuffen" var underbar även om jag inte riktigt kunde koncentrera mig på maten. Jag kände mig som ett litet barn , haha. Öppnade även mina presenter som jag blev sjukt nöjd över, och blev en hel del tårar.. (mamma, jag har kvar din lapp i plånboken, även om jag inte kan läsa den riktigt utan att börja gråta)
Efter Lotsen blev det parkhäng med Bella och hennes family + vänner. Sen klassfest innan det blev stan ;) Jag hade en sjukt jävla underbar dag!!!
Okej, nog om den..

Vi var ju också förbi i Flå, Norge innan skolan var över. Första intrycket var väl sådär eftersom det inte alls var som vi hade föreställt oss. Men vi åkte hem och funderade lite på det..
Och eftersom Lofoten inte hörde av sig osv bestämde vi oss för att ta jobbet i Flå. Sagt och gjort, veckan efter studenten ägnades åt att förbereda flytt, kramas och planera.
Var bland annat över på en fika hos Jocke där vi fick en "Sverigekorg". (Kan inte riktigt släppa det, så sjukt jävla gulligt gjort!). Sen ordnade vi en trerättersmiddag till mamma mfl och ja. En toppen vecka! Skulle egentligen börjat på tisdagen men sköt upp det till fredagen eftersom vi annars inte skulle hinna..

På torsdag var det dags att fara. Dock uppstod lite problem med bilen då vi var tvugna att fixa det bland annat för mycket olja i, men det löste sig. (Det gör tydligen ingenting att det är någon cm över max..)
Tog även en fika med mamma innan vi åkte hem till pappa så jag fick packa alla saker. Sen skulle vi handla, åka till försäkringskassan osv osv osv. Så vi åkte inte från Enköping förän runt halv 5. Resan hit till Norge gick iallafall bra, dock sjukt mycket djur efter vägen men klarade oss för att köra på dom (:
Kastade av alla saker i vårt lilla hus innan vi tog in på hotellet. (Jävlar vad sköna sängar dom har här!!!)

På fredagen när vi vaknade så fick vi en extra säng att ta med oss till huset. Fick också veta att Torill (chefen) satt upp mig på att börja 12 men ändrade det till 16.00 istället. Vi åkte till Gol som är typ närmsta största "staden" där vi fixade skattekort och ett D-nummer.
Sen hem för att vila och packa upp lite.
Sen till jobbet där det var... KAOS!
Kommer precis dit, kökschefen åker för att skjutsa hem tjejen vi delar hus med (som för övrigt är sjukt trevlig!) och lämnad blir jag. Men det löste sig och det flöt väl på relativt bra.

Min uppgift är att vara i Restaurangen. Jag får göra saker som jag aldrig tidigare gjort, bland annat göra softis (mjukglass), kaffelatte, ta beställning, diska MÄNGDER med disk, försöka förstå norska, servera, räkna pengar osv osv. Första dagarna var hur mycket som helst att lära sig men både igår och idag har jag princip varit själv i restaurangen (förutom personerna som jobbar i köket). Idag har jag också fått tagit hand om två konferanser vilket också var massa nytt att lära sig. Dock får jag sån sjuk prestationsångest och "hinner inte" ta lunch eller raster. Så idag åt jag frukost för att sedan vänta till halv 5 för lite mat. Tacka vet jag kaffe! Men jag hoppas verkligen dom andra här är nöjda med min insats, jag försöker så gott jag kan iallafall. Sen är dom som jobbar här kempegoa som vi säger ;)
Men jag har fortfarande problem med att höra vad vissa säger och visst saknar jag Sverige och mitt gamla jobb . Kom in några kunder idag som påminnde om dom som jag jobbade med i Sverige.

Men måste tillägga att jag känner mig jävligt modig faktiskt, även om jag har gordon med mig. Jag kommer till ett främmande land där dom pratar ett främmande språk för att göra något som jag aldrig gjort förut. Jag är nöjd!

Gordons uppgift är ju att vara i köket. Han tar emot beställningar, förbereder och fixar mat. Mer vet jag inte riktigt, men det är full rulle där också. På hotellet bakar dom också mycket själva och det är mycket pyssel med saker och ting.
Eftersom hotellet är nyöppnat (7 maj) så är allting lite huller och buller men det är rätt charmigt (;
Sen nu i dagarna sticker min chef till USA och lämnar mig i sticket, haha. Nej men han har varit super och vilket tålamod han haft med mig och mina tusen frågor.

Just nu sitter jag på hotellet, har lånat Daniels dator (kollega) eftersom vi inte har någe internet i huset. Där har vi heller ingen tv, och när man duschar rinner vattnet åt fel håll (dvs ut i hela badrummet), vi har även en knakig hård säng + en extra säng med tunn madrass där vi sover (som även tar upp hela rummet vårat). Dåligt med porslin och sånna saker också, men måste säga att jag stormtrivs ändå. Det är en sjuk utsikt över vattnet och är i allmänt väldigt mysigt. Det finns även 3 hästar på gården och familjen som har huset är jätte mysiga :)

Så ja, för att sammanfatta det här.
Så länge det finns liv finns det hopp! ;)

(Är inte heller ledig vid min födelsedag men ska försöka ändra det + att nu i veckan ska vi fixa norskt simkort)

Ser framemot när ni kommer på besök här!


Sen alla söta och goa, någon som vill skänka oss en laptop så jag kan skriva hem oftare? (:

Kommentarer
Postat av: Madelené

Hej min älskade underbara vän!

Saknar dig nått så oerhört mycket, jag tar med mig U och kommer och hälsar på er någon gång i sommar om några veckor, hotellet ser as fint ut! Och skönt att höra att du trivs:) men vill ändå att du kommer hem:( tänker på dig, bara ler när jag ser bilderna på oss på min telefon! Jag älskar dig!<3

2010-06-14 @ 21:35:56
Postat av: Pappis

Hej Snorpan!

Nu lyckades jag äntligen hitta bloggen - vet inte vad jag gjorde för fel - eller så var det bara datorn som ville skämta lite. I vilket fall som helst så håller vi på att grovplanera semestern och då blir det en Norgeresa någon gång i mitten av juli troligen. Kul att höra att allt är bra - om än jobbigt, vilket inte är så konstigt med tanke på allt som är nytt. Skulle tro att det blir en bra erfarenhet att med dig inför kommande äventyr. Var rädd om dig o ställ inte så himla höga krav på dig själv - du är bra som du är!!!

Hörs snart igen!

Älskar dig!

/Pappa

2010-06-14 @ 22:05:30
Postat av: ewa-karin

Visste väl att ni skulle trivas i norge... och vad sa jag du kommer att lära dig allt jättefort.

se till bara att ta de lungt emellanåt. här hemma är allt som vanligt det rullar på till semester.

vi kommer över och testar din latte/kramar e-k och hundar

2010-06-15 @ 22:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0